Kulcsmunkatársunk bejelenti, hogy távozik a cégtől…

…természetesen – bevallása szerint – magasabb fizetésért. Biztos, hogy pusztán ez áll távozásának hátterében? A munkahellyel való elégedettség, az elköteleződés és a váltásra való hajlandóság motivációs faktorai közül a fizetés gyakran nem is az elsődleges fontosságú tényező.


Az Improvers csoport Vállalati Diagnózisának eddigi – Magyarországon működő cégek körében végzett –felméréseinek adatai azt mutatják, hogy a bérrendszerrel való elégedettség országos átlagban valóban relatíve alacsony szinten van. De nem kiugró módon, és nem is a bérrel a legelégedetlenebbek a felmérésben részt vett vállalatok dolgozói. Például a vállalaton belüli kommunikációt és az egyéni fejlődés lehetőségét átlagban alacsonyabbra minősítik.

A bérrendszerrel való elégedettség motivációs faktorát tekintve a felmérésben részt vettek legjobb 20%-a nem mutatott nagyobb elégedettséget az országos átlagnál. Eszerint minden területen jobban teljesítő vállalatoknál dolgozók hasonló szinten elégedettek (vagy nem elégedettek) a bérükkel, mint a kevésbé motiváló vállalat alkalmazottai, ami felveti a következőket:

  • Kulturális determináltság van Magyarországon a fizetésekkel való elégedettségben?
  • Valóban nagyobb elköteleződést okoz a nagyobb bér?

A megfigyelések alapján csak egy ideig, majd a korábban adott – vagy az átcsábításkor elért – magasabb bér egy idő után elveszti az elkötelezettség erősítésére gyakorolt hatását. A munkaadóknak emiatt is érdemes megvizsgálni, melyek azok a motivációs faktorok, amelyek relatíve kisebb befektetéssel történő fejlesztése a lehető legnagyobb mértékben szolgálja a dolgozók elkötelezettségét.

Az alábbi ábra egy adott vállalat diagnózissal lefolytatott felmérése alapján a munkamotivációs faktorokra adott dolgozói értékeléseket mutatja (vízszintes kék oszlopok) hozzámérve az adatokat a felmérésben részt vett szervezetek országos átlagához és az országos top 20%-hoz. Az 1-től 8-ig történő minősítések alapján (1-es az legkevésbé-, 8-as a legelégedettebb) a grafikon görbéi közti távolságok hívják fel a figyelmet azokra a területekre, amelyek az adott vállalatnál fejlesztésre szorulnak (mint például a belső kommunikáció, szervezeti kultúra stb.) hogy az értékelések a jobbak – magasabb motiváltságot és elköteleződést mutató – eredményeihez közelítsenek.

Az Improvers csoport (Samling és FranklinCovey révén is ismert cégcsoport) nemzetközi kutatások alapján kifejlesztett 58+5 kérdésből álló Vállalati Diagnózisát a vállalat dolgozói online formában, anonim módon töltik ki. Az így kinyert adatokból 4 különböző diagnózis készül:

• Kiválóság Diagnózis, amely a vállalat működésének hatékonyságát vizsgálja: felméri az egyéni potenciálokat, a csapatmunkát és szervezet stratégiai összehangoltságát és végrehajtását. A felmérés tartalmaz egy szociometriai megközelítést is, aminek eredményeként a szervezeti egységek közötti együttműködés szintje is mérhető.
• A „Keep your staff” részdiagnózis feltérképezi a vállalat munkatársainak motivációit, a dolgozók munkához való kötődését, feltárja a munkatársak megtartásának esélyeit. 
• Humán Negatív Önérdek Diagnózis méri a kooperáció szintjét, a belső konfliktusokon keresztül elfecsérelt energiákat, és a bizalom szintjét a szervezetben. 
• Szervezeti Időgazdálkodás Diagnózis a feladat- és időmenedzsment hatékonyságát vizsgálja.További információért látogassa meg az Improvers csoport honlapját.

 

Hering Ilona


Ha szeretne még több érdekes cikket és személyre szóló ajánlatokat kapni, akkor iratkozzon fel hírlevelünkre is!